Timpul pe care înveți să ți-l dăruiești tu ție este esențial atât pentru sănătatea ta emoțională, cât și pentru sănătatea ta fizică.
Și nu întâmplător spunem „înveți”: obișnuim să dedicăm timp rezolvării sarcinilor de la birou, dezvoltării afacerii proprii, familiei, prietenilor, ceea ce este perfect în regulă.
Uităm, însă, să ne dedicăm timp și nouă: măcar câteva minute în fiecare zi, în care să facem ceva care ne bucură sufletul, ne relaxează, ne ajută să ne reîncarcăm bateriile și, până la urmă, să ne completăm „stocul de energie” necesar celorlalte activități importante pentru noi.
Din acest punct de vedere, putem spune că timpul pe care ni-l dedicăm nouă este esențial și pentru funcționarea normală a relațiilor, fie ele personale sau profesionale, precum și pentru creșterea productivității.
După cum poți vedea, ai o mulțime de motive pentru care merită și meriți să-ți dăruiești timp. Acum probabil că te gândești că nu ai (suficient) timp (și pentru tine). Adevărul este că timp pare că nu e niciodată… și pentru tine.
Tocmai de aceea, te invităm să parcurgi următoarele rânduri și să-i acorzi o atenție sporită primului sfat – pentru că de acolo începe totul.
Fă din timpul pentru tine o prioritate
Și trece-l, efectiv, în agendă. Notează câte minute/ore vrei și poți să-ți dăruiești în fiecare zi: în unele zile poate fi vorba despre o singură oră (pentru o baie relaxantă sau pentru o lectură bună), în altele poate fi vorba despre mai mult. Deși durata poate să difere de la o zi la alta și de la o perioadă la alta, este esențial ca ea să existe.
Ce îți recomandăm să faci, ca să te asiguri că nu vei sări peste această „sarcină”, este să o ai mereu în minte la planificarea programului zilnic. Ba chiar ți-ai putea începe dimineața cu ea: savurează în tihnă cafeaua, citește câteva pagini dintr-o carte, scrie în jurnal.
Nu-ți asuma să faci mai multe sarcini decât poți duce de fapt
Cunoaște-ți limitele și respectă-le. Învață să gestionezi nevoia de perfecțiune, care poate duce inclusiv la suprasolicitare. Perioadele de suprasolicitare pot duce, în timp, la burnout, depresie, anxietate.
Așadar, ai grijă de sănătatea ta emoțională, iar în momentul în care te gândești să mai preiei o sarcină, fie ea personală sau profesională, întreabă-te dacă aceasta ar presupune să:
- renunți la pauze;
- renunți la timpul pentru tine;
- renunți la timpul pentru cei dragi.
Sigur, în viața fiecăruia dintre noi există și perioade mai aglomerate. Pentru binele sănătății noastre, este indicat ca ele să fie excepția, și nu regula. Ține cont de acest lucru.
În cazul în care obișnuiești să preiei mai multe sarcini decât poți duce de fapt, te suprasoliciți astfel și conștientizezi acest lucru, analizează-ți cu atenție nevoile și limitele emoționale și învață și să spui nu.
Planifică sarcinile zilnice într-un mod realist
Nu este suficient să îți planifici săptămânal sau zilnic programul. Contează să analizezi cu atenție sarcinile pe care le ai de făcut și să le dedici o durată realistă de realizare: adică una cu care să te simți confortabil și care să nu te suprasolicite.
Pe de altă parte, dacă pe hârtie dedici doar două ore rezolvării unei anumite sarcini, însă ea ajunge să îți ia mult mai mult în realitate, riști să îți dai tot programul peste cap și, în final, după ce bifezi ce aveai de făcut în ziua respectivă, ajungi să constați că nu mai ai timp pentru tine.
În plus, e bine și să-ți iei o anumită marjă de eroare și să ții cont și de situațiile speciale: uneori poate să apară o urgență care îți modifică programul.
Din când în când, deconectează-te de la tehnologie
S-ar putea ca relația pe care o ai cu dispozitivele electronice să fie destul de consumatoare de timp și să ajungă să-ți „fure” din timpul pe care ți l-ai dedica ție: citind o carte, savurând un preparat culinar, meditând.
Tocmai de aceea, ar fi bine să-ți restabilești prioritățile și să-ți regândești relația cu tehnologia. Stabilește niște limite sănătoase pentru tine: de pildă, evită să petreci timp pe telefon dimineața când te trezești și fă, în schimb, ceva pentru tine, fie că e vorba despre o sesiune de mindfulness sau despre o plimbare în parc.
Ia pauze
Am povestit aici despre importanța pauzelor pentru creșterea nivelului de productivitate, precum și pentru menținerea stării de bine.
Chiar dacă îți place mult ceea ce faci la locul de muncă, tot este necesar să înveți să-ți iei pauze și, mai important, să le valorifici: savurează mâncarea în loc să scrollezi pe rețelele de socializare; meditează în cele 10 minute dintre sarcini, în loc să te gândești la câte altele te mai așteaptă.
Învață să ceri ajutor
Este perfect normal să ceri ajutorul celor din jur: partenerului sau partenerei de viață, părinților, colegilor.
Sigur, dacă vrei să le faci pe cont propriu pe toate, lucru ce poate denota nevoia de perfecțiune, va fi inconfortabil la început să-i rogi pe ceilalți să te ajute. Însă, prin exercițiu, te vei obișnui și vei conștientiza că ajutorul venit din exterior îți permite să ai grijă și de tine.
Din când în când, dă-ți voie să… nu faci nimic
Și nu simți vină. Ba chiar învață să te bucuri că nu faci nimic. Visează cu ochii deschiși, stai pur și simplu tu cu tine. Am povestit aici despre dolce far niente, adică despre arta și bucuria de a nu face nimic.
Acum, că ai la dispoziție 10 metode care te ajută să-ți faci timp pentru tine, ce-ți mai rămâne de făcut este să le și pui în practică și să exersezi în fiecare zi, în așa fel încât să transformi timpul pentru tine într-o prioritate.
Iată, de fapt, care este și ideea cu care ar trebui să pornești în această nouă călătorie în care înveți să-ți dăruiești timp și ție și cu care îți sugerăm să-ți începi fiecare dimineață: timpul pe care ni-l dedicăm nu este opțional, ci o prioritate.
Adelina Bălan