Inteligența emoțională: 5 abilități cheie

sursă foto: unsplash.com

Abilitățile de inteligență emoțională sunt abilități care permit să înțelegeți și să vă gestionați emoțiile. Aceste abilități sunt legate de o serie de beneficii, inclusiv performanța academică, abilitățile de luare a deciziilor și succesul în viață. Unii experți au sugerat că inteligența emoțională, sau EQ, ar putea fi chiar mai importantă decât IQ.

Ce este inteligența emoțională?

Inteligența emoțională este definită ca abilitatea de a recunoaște, gestiona și înțelege emoțiile. Aceasta include capacitatea de a vă recunoaște și interpreta propriile emoții, precum și pe cele ale altor persoane.

Deci, ce este nevoie pentru a fi inteligent emoțional? Potrivit specialiștilor, există cinci componente ale inteligenței emoționale.

Constiinta de sine

Conștientizarea de sine, sau abilitatea de a vă recunoaște și înțelege propriile emoții, este o abilitate critică de inteligență emoțională. Totuși, dincolo de doar recunoașterea emoțiilor, este să fii conștient de efectul acțiunilor, dispozițiilor și emoțiilor tale asupra altor oameni.1

Pentru a deveni conștient de sine, trebuie să fii capabil să-ți monitorizezi propriile emoții, să recunoști diferite reacții emoționale și apoi să identifici corect fiecare emoție anume. Indivizii conștienți de sine recunosc, de asemenea, relațiile dintre lucrurile pe care le simt și modul în care se comportă.

Acești indivizi își recunosc, de asemenea, propriile forțe și limitări, sunt deschiși la informații și experiențe noi și învață din interacțiunile lor cu ceilalți. Goleman sugerează că oamenii care posedă conștiință de sine au un bun simț al umorului, sunt încrezători în ei înșiși și în abilitățile lor și sunt conștienți de modul în care ceilalți le percep.2

Cum să îmbunătățiți conștientizarea de sine

  • Solicitați feedback constructiv
  • Tine un jurnal
  • Învață noi abilități
  • Mediteaza
  • Fii atent la gândurile și emoțiile tale
  • Urmărește-ți pasiunile
  • Practică atenția
  • Obiective stabilite
  • Folosește o conversație pozitivă cu sine
  • Lucrează la construirea unei mentalități de creștere

Autoreglementare

Pe lângă faptul că ești conștient de propriile emoții și de impactul pe care îl ai asupra celorlalți, inteligența emoțională necesită să fii capabil să-ți reglezi și să-ți gestionezi emoțiile.1

Acest lucru nu înseamnă să puneți emoțiile în izolare și să vă ascundeți adevăratele sentimente – înseamnă pur și simplu să așteptați momentul și locul potrivit pentru a le exprima. Auto-reglementarea se referă la exprimarea emoțiilor în mod corespunzător.

Cei care sunt calificați în autoreglare tind să fie flexibili și să se adapteze bine la schimbare. De asemenea, sunt buni la gestionarea conflictelor și la difuzarea situațiilor tensionate sau dificile.

Oamenii cu abilități puternice de autoreglare tind, de asemenea, să aibă un nivel ridicat de conștiinciozitate. Sunt atenți la modul în care îi influențează pe alții și își asumă responsabilitatea pentru propriile acțiuni.

Abilitati sociale

A fi capabil să interacționeze bine cu ceilalți este un alt aspect important al inteligenței emoționale. Având abilități sociale puternice le permite oamenilor să construiască relații semnificative cu alți oameni și să dezvolte o înțelegere mai puternică a lor și a celorlalți.

Adevărata înțelegere emoțională implică mai mult decât înțelegerea propriilor emoții și a celorlalți. De asemenea, trebuie să puteți pune aceste informații să lucreze în interacțiunile și comunicările zilnice.

În medii profesionale, managerii beneficiază de faptul că pot construi relații și conexiuni cu angajații. Lucrătorii beneficiază de faptul că pot dezvolta un raport puternic cu liderii și colegii de muncă. Abilitățile sociale importante includ ascultarea activă, abilitățile de comunicare verbală, abilitățile de comunicare nonverbală, conducerea și persuasiunea.

Empatie

Empatia, sau capacitatea de a înțelege cum se simt alții, este absolut esențială pentru inteligența emoțională. Dar implică mai mult decât a putea recunoaște stările emoționale ale altora.

De asemenea, implică răspunsurile tale către oameni pe baza acestor informații. Când simți că cineva se simte trist sau fără speranță, cum reacționezi? Ați putea să-i tratați cu grijă și îngrijorare suplimentară sau ați putea face un efort pentru a le susține spiritele.

A fi empatic vă permite, de asemenea, să înțelegeți dinamica puterii care influențează adesea relațiile sociale, în special la locul de muncă. Acest lucru este important pentru a vă ghida interacțiunile cu diferite persoane pe care le întâlniți în fiecare zi.

Motivația

Motivația intrinsecă este o altă abilitate importantă de inteligență emoțională. Oamenii care sunt inteligenți din punct de vedere emoțional sunt motivați de lucruri dincolo de recompense externe, cum ar fi faima, banii, recunoașterea și aclamația.5

În schimb, au pasiunea de a-și îndeplini propriile nevoi și obiective interioare. Ei caută recompense interne, decurge experiența din a fi în totalitate în ton cu o activitate și urmăresc experiențe de vârf.

Cei care sunt competenți în acest domeniu tind să fie orientați spre acțiune. Ei stabilesc obiective, au o nevoie mare de realizare și caută mereu modalități de a face mai bine. De asemenea, tind să fie foarte angajați și sunt buni la inițiativa.

Concluzie

Inteligența emoțională este esențială pentru a te înțelege pe tine însuți, precum și pentru a naviga cu succes în societate. În timp ce unii oameni tind să obțină aceste abilități în mod natural, există strategii pe care le poți folosi pentru a învăța și a-ți consolida propriile abilități de inteligență emoțională.