Comunicarea asertivă implică atât elemente verbale, cât și elemente nonverbale. În cele ce urmează, vă prezentăm nouă caracteristicile cheie ale comunicării asertive. Astfel, învățăm împreună la ce să fim atenți atunci când vorbim cu ceilalți.
Prima caracteristică a comunicării asertive este contactul vizual
Ne dorim ca persoana cu care vorbim să simtă că suntem prezenți în discuție. Astfel, contactul vizual direct reprezintă un prim semnal. Privindu-l în ochi atunci când îi vorbim, spunem indirect că el este important pentru noi.
Mai mult decât atât, contactul vizual arată că persoana care vorbește este puternică. Asta înseamnă că vorbitorul este sigur pe mesajul pe care vrea să îl transmită celuilalt. Prin urmare, nu se lasă intimidat de interlocutor și își spune direct punctul de vedere.
Postura este un alt aspect de care trebuie să ținem cont
Atunci când porți un dialog cu o persoană, iar postura ta este ușor aplecată, poate fi semn de slăbiciune. Pe de altă parte, postura sau atitudinea rigidă poate fi considerată agresivă. Așadar, indicat este să ai o postură dreaptă și relaxată.
Un alt lucru la care trebuie să fim atenți în comunicarea asertivă este tonul vocii
Comunicarea asertivă înseamnă printre altele și să transmiți mesajul cu compasiune în glas. Astfel, tonul pe care îl folosim este un element cheie la care trebuie să fim atenți.
O voce puternică transmite asertivitate, însă ridicarea tonului arată agresivitate și lipsă de compasiune.
Prin urmare, cuvinetele articulate cu o voce ridicată pot fi întâmpinate cu furie. Astfel, tonul ridicat devine o invitație la conflict și nu la o discuție. În cazul în care conflictul este pe punctul de a începe, amintește-ți să cobori tonul vocii.
A patra caracteristică a comunicării asertive este expresia facială
În timpul dialogului ai în vedere ca, nonverbal, să exprimi siguranță și compasiune. Mimica pe care o afișezi nu trebuie să fie nici supărată, nici anxioasă pentru a transmite mesajul corect. Chiar dacă ceva te deranjează, îi poți spune celuilalt ce simți fără să te încrunți. Astfel, celălalt primește, nonverbal, asigurarea că este în siguranță și va fi deschis să te asculte.
Totodată, pentru ca o discuție să fie fructuasă pentru ambele părți, aceasta trebuie avută la momentul potrivit. Cu alte cuvinte, timpul ales pentru dialog este o altă caracteristică de care trebuie să ți cont.
Comunicarea asertivă trebuie să fie executată la momentul potrivit
De exemplu, atunci când te afli la o petrecere, formularea unei cereri la adresa cuiva poate fi nepotrivită. Pentru că, oamenii aleg petrecerile pentru a se relaxa alături de alți oameni, nimeni nu va fi deschis la discuții serioase.
Indicat este să aștepți până ce persoana cu care vrei să dicuți este disponibilă.
Limbajul folosit în comunicarea asertivă va fi unul pozitiv
Pentru că ne dorim să învățăm comunicarea asertivă, trebuie să fim atenți la limbajul pe care îl folosim. Așadar, cuvintele pe care le alegem trebuie să fie pozitive pentru ca mesajul să fie eficient. De exemplu, dacă ne dorim ca cineva să fie mai ordonat, ideal este să îi oferim o soluție. În loc să-i spunem că ne-am săturat de dezordinea lui, mai bine îi arătăm un mod de a păstra ordinea. Prin urmare, dăm o conotație pozitivă situației prin cuvintele alese.
Citește mai multe despre puterea cuvintelor.
Limbajul fără critici la adresa propriei persoane sau a altora
Pentru ca o discuție să fie constructivă este necesar să eliminăm critica. Indiferent de dialog, fie el cu noi înșine sau cu ceilalți, critica nu se află pe lista de caracteristici a comunicării asertive. Criticile sunt elemente ale comunicării violente și nu aduc beneficii într-o discuție. Prin urmare, cuvintele vor fi alese cu atenție, astfel încât să nu transmitem un mesaj greșit.
Mădălina Costache