În cadrul conversației de la Ateneul Român, unde a avut loc prima întâlnire a comunității Fain & Simplu, Paul Olteanu și Raluca Anton au vorbit despre minte și suflet. Pe parcursul discuției, s-au făcut foarte multe recomandări de cărți și nu numai, de-a dreptul valoroase. Dacă nu ai apucat să urmărești prima și a doua parte a conferinței Fain & Simplu X Ateneu, te invităm să o faci. Fii sigur că nu vei regreta alegerea.
În ceea ce privește lectura recomandată de Paul Olteanu, putem spune că aceasta a venit ca urmare a topicului: „din greșeli învățăm!”
„E o carte a unui neurocercetător francez, îl cheamă Stanislas Dehaene se cheamă: Cum învățăm – How we learn și omul a distilat patru pași.
Primul e atenție, ceea ce noi avem din ce în ce mai puțină în lumea în care trăim, din ce în ce mai bombardată de stimuli. Doi: angajare activă. Trei, și eu aș da asta în manualul de pedagogie, l-aș băga în orice școală de pedagogie drept lectură obligatorie este feedback generat de erori. Adică în traducere: pentru sistemul nostru nervos, dacă nu greșești, nu înveți.” – Paul Olteanu
„Am nevoie de două aspecte. Pe de-o parte de autonomie, să am voie, să-mi dau voie, să-mi permit să fac lucrul ăsta și apoi am nevoie de competență. Asta ce înseamnă: să știu ce știu și să știu ce nu știu. Dacă eu nu știu să stau cu corpul meu înseamnă că acolo este creșterea care stă să se întâmple.” – Raluca Anton
„Pentru acceptarea asta atât a ceea ce știm, cât și a ce nu știm, trebuie să înțelegem că nu o să murim dacă nu știm. Nu o să ne pedepsească nimeni dacă nu știm. E ok să nu știi.” – Paul Olteanu
Citește Fain & Simplu: Ce îți recomandă Paul Olteanu
„Cum învățăm” – Stanislas Dehaene
Cea mai mare ispravă a umanității este capacitatea noastră incredibilă de a învăța. De exemplu: sugarii dobândesc cunoștințe de limbaj, vizuale și sociale într-un ritm care depășește cele mai bune supercomputere. Dar cum, mai exact, învață creierul nostru?
În carte, neurologul Stanislas Dehaene analizează mecanismele psihologice, neuronale, sinaptice și moleculare ale învățării. Bazându-se pe studii de caz ale copiilor care au învățat în ciuda dificultăților uriașe și a traumei, el explică de ce tinerețea este o perioadă atât de sensibilă. Și cu toate acestea, ne asigură că abilitățile noastre continuă până la vârsta adultă. Cu toții ne putem îmbunătăți învățarea și memoria la orice vârstă. „Învățam să învățam” profitând de cei patru piloni ai algoritmului de învățare a creierului:
- atenție,
- implicare activă,
- feedback de eroare
- consolidare.
Creierul uman este o mașină extraordinară. Capacitatea sa de a procesa informații și de a se adapta circumstanțelor prin reprogramarea în sine este de neegalat. Rămâne cea mai bună sursă de inspirație pentru evoluțiile recente ale inteligenței artificiale. “Cum învățăm” găsește limita dintre informatică, neurobiologie, psihologie cognitivă și educație. Toate acestea pentru a explica cum funcționează cu adevărat învățarea și cum să folosim cât mai bine algoritmii de învățare ai creierului. Mai mult, chiar și cum să îi îmbunătățim.