Comunicarea nonviolentă în 4 pași

Știm deja ce beneficii are comunicarea nonviolentă, dar cum aplicăm principiile de bază ale acesteia?

Paul Olteanu și Alexandra Olteanu au împărtășit în episodul 051 din podcastul Fain&Simplu, soluția lor pentru o comunicare autentică.

Împreună au identificat patru pași simpli de urmat pentru ca informația reală să ajungă cu adevărat la celălalt.

  1. OBSERVAȚIE – Să spui când observi că ceva te deranjează.
  2. SENTIMENT – Să spui ce simți în acel moment.
  3. NEVOIE – Să spui de ce este important pentru tine.
  4. CERERE – Să spui ce nevoie ai să se schimbe.

De altfel, comunicarea nonviolentă se bazează pe aceste partu componente: observație, sentiment, nevoie și cerere. Practic, să avem o ascultare profundă față de celălalt și față de noi înșine.

Observația se referă la date clare, lucruri concrete pe care celălalt le-a făcut.

Să vezi acțiunea fără judecată și să o semnalezi în momentul în care se întâmplă. Pentru acest lucru, ai nevoie să fi prezent și să vezi acțiunile care s-au întâmplat ca fapte. Observă fără a-l critica pe cel de lângă tine.

Sentimentul este suma tuturor emoțiilor pe care le-ai simțit raportate la ceea anterior ce ai observat.

Să spui ce simți în acel moment cu compasiune față de interlocutorul tău. La fel de important, să spui ce simți, cu înțelegere profundă a nevoi tale reale. Căci mai departe, v-a trebui să-i transmiți și lui de ce este important pentru tine. Dacă tu nu îți înțelegi nevoile, nu poți cere sau aștepta ca celălalt să o facă.

Exprimarea clară a nevoilor.

Nevoia crează sentimentul. Este important de menționat de ce simți ceea ce simți în raport cu faptele observate. Nevoia exprimată prin compasiune crează puntea spre o comunicare autentică. Persoana cu care tu încerci să comunici, se va simți astfel în siguranță. Astfel, va avea o deschidere mai mare să te asculte și să-și exprime la rândul lui nevoile.

Cererea este acțiunea sau acțiunile pe care le solicităm din partea celuilalt.

Să spui ce vrei să se schimbe, vine ca răspuns la nevoile tale. Interlocutorului trebuie să îi fie clar ce vrei să facă diferit pentru ca nevoia ta să fie satisfăcută.

Toți oamenii au nevoi și valori ce necesită validare, iar cheia relațiilor autentice a fost din totdeauna comunicarea.

Dacă îți dorești înțelegere de la partenerul tău sau de la oamenii cu care zi de zi interacționezi, amintește-ți să folosești comunicarea nonviolentă.

Observă faptele pe care le vezi și modul în care te-au făcut să te simți. Înțelege de ce este important pentru tine. Gândește-te ce-ți dorești să se schimbe astfel încât nevoia ta să fie împlinită. Comunică toate acestea partenerului tău având compasiune în glas.

Este deosebit de important ca informația să fie transmisă pe un ton adecvat. Reproșul sau tachinarea nu fac parte din comunicarea nonviolentă. Interlocutorului tău trebuie să îi fie clar că tu îi descri situația ci nu îl ataci pe el ca persoană. Tu îi comunici ce ai simțit în momentul în care el a spus sau a făcut un anumit gest. Îi spui de ce este important și ce-ți dorești să se întâmple în continuare.

Totodată, atunci când celălalt observă ceva ce îl nemulțumește, amintește-ți că nu este un atac la persoana ta. Atunci este momentul în care se semnalează o nevoie nesatisfăcută sau o valoare încălcată.

Dă dovadă de empatie, de răbdare, compasiune, respect și ascultă-l cu adevărat. Nu te justifica, lasă-l pe el să-ți împărtășească observațiile. Apoi caută să vezi care îi sunt nevoile reale și ce poți face tu pentru a le satisface în relația cu tine.

Mădălina Costache