Psihologia culorilor: ce semnificație are fiecare culoare și cum îți poate influența starea

sursă foto: Unsplash

Ne amenajăm dormitoarele în culori relaxante, precum albastrul, pentru a ne putea odihni mai bine. Dacă suntem adepții stilului minimalist, mizăm cel mai mult pe culori neutre. Alegem anumite culori pentru logo-urile brandului nostru. Acestea sunt doar trei exemple care arată rolul pe care îl are cromatica în diferite „sectoare” ale vieții.

Astfel, suntem tentați să alegem anumite culori, în detimentul altora, în funcție de context, dar și de starea de spirit: de pildă, dacă lucrăm într-un mediu office, în care există un anumit cod vestimentar, cel mai probabil vom evita combinațiile cromatice stridente, jucăușe și le vom alege mai degrabă pe cele clasice (alb, negru, bleumarin, gri și așa mai departe). 

Așadar, alegerea anumitor culori poate fi un indicator al stării de spirit, al statutului profesional și, nu în ultimul rând, poate să le ofere privitorilor indicii despre felul nostru de a fi: alegerea recurentă a culorilor considerate clasice ar putea sugera faptul că suntem adepții simplității.

Ce înseamnă psihologia culorilor

În acest context, a apărut conceptul de „psihologia culorilor”, folosit adesea în ramuri de activitate precum marketing, publicitate, design interior. Astfel, fiecare culoare ar putea crea sau potența o anumită stare de spirit: se spune că folosirea bleului în amenajarea biroului are efect calmant și, totodată, contribuie la creșterea gradului de productivitate. 

De asemenea, dacă aruncăm o privire către domeniul marketingului, observăm că există diverse asocieri, unele dintre ele bine întipărite în mentalul colectiv, între anumite culori și anumite branduri. La rândul nostru, dacă vrem să creăm un logo, acordăm o atenție sporită cromaticii, astfel încât aceasta să reflecte viziunea și misiunea brandului.

Cu toate acestea, potrivit articolului Color Psychology: Does It Affect How You Feel?, legătura dintre culori și starea de spirit este mai degrabă subiectivă, personală, modelată de experiențele anterioare, dar și de modelul cultural în care trăim. 

Cu alte cuvinte, putem percepe diferit culorile în funcție de experiențele emoționale anterioare: dacă mintea noastră asociază albastrul cu o experiență inconfortabilă din trecut, cel mai probabil vom evita să-l folosim pentru amenajarea dormitorului sau biroului, deși se spune despre acesta că are efect calmant. 

Există, într-adevăr, anumite asocieri între culori și stări de spirit, care au un grad mai mare de răspândire. Pe câteva dintre acestea le vom prezenta în continuare. S-ar putea să remarci că asocierile pe care mintea ta le face între culori și stări sunt identice sau foarte asemănătoare cu acestea, dar la fel de bine s-ar putea să nu fii de acord cu unele asocieri, pentru că ai trăit diferite experiențe care ți-au schimbat perspectiva sau, pur și simplu, culorile respective îți transmit cu totul alt mesaj.

Ce semnificație are fiecare culoare

Alb

Pe de-o parte asociat cu inocența și simplitatea, iar pe de altă parte – cu monotonia și plictiseala, albul poate fi considerat o nonculoare-paradox, în sensul că stârnește reacții diferite – și în funcție de amintirile pe care le avem. 

Din punct de vedere funcțional, albul este recomandat în amenajările interioare de mici dimensiuni, unde reușește să creeze iluzia optică a unui spațiu mai mare, mai aerisit și mai bine organizat – nu întâmplător îl regăsim din plin în designul interior minimalist. 

Negru

De asemenea o nonculoare-paradox, negrul inspiră, pe de-o parte, eleganță, rafinament, simplitate, iar pe de altă parte – este asociat cu suferința, doliul. Sigur, astfel de lucruri diferă de la o cultură la alta: în unele culturi est-asiatice, albul este considerat culoarea doliului.

Roșu

Senzualitate, dinamism, dar și agitație și pericol – iată cele două perspective antagonice, frecvent întâlnite, asupra roșului, una dintre cele mai vibrante și „vii” culori, care atrage imediat atenția privitorilor: indiferent că este vorba despre culoarea rujului, a mașinii sau a pereților unei încăperi. 

În ceea ce privește amenajările interioare, unii specialiști recomandă folosirea roșului aprins cu măsură, deoarece se consideră că poate crea/amplifica starea de nervozitate. Cu toate acestea, efectele ar putea fi doar temporare și depind de percepția fiecărei persoane.

Galben

Culoare solară, care inspiră optimism și bucurie, galbenul este, la rândul său, ușor de observat, motiv pentru care este folosit și cu rol de atenționare – iată, așadar, cealaltă perspectivă asupra sa. Totodată, galbenul poate amplifica, în cazul unora dintre noi, starea de iritabilitate.

Albastru

Albastrul este recomandat pentru amenajarea dormitoarelor și a birourilor, deoarece se spune despre el că ar avea efect calmant și ar contribui la crearea unei atmosfere plăcute, iar pe de altă parte – este asociat cu tristețea, nostalgia, singurătatea (acest lucru poate fi observat mai ales în artele vizuale). Sigur, inclusiv în artele vizuale există asocieri distincte, diametral opuse, ceea ce arată că „psihologia culorilor” este modelată de experiențele subiective, dar și de particularitățile fiecărui model cultural.

Portocaliu

La fel ca galbenul, portocaliul este o culoare dinamică, vibrantă, solară, caldă. Totodată, este considerat și culoarea care anunță sosirea toamnei, ceea ce generează, din nou, asocieri diferite: dacă toamna este anotimpul nostru preferat, în care stăm la povești cu cei dragi, sunt șanse mari să îndrăgim portocaliul; pe de altă parte, dacă nu suntem fanii sezonului rece și, implicit, nu ne place nici să vedem schimbările din natură din această perioadă (de la ploile abundente, până la căderea frunzelor), este posibil să avem o perspectivă total diferită de prima asupra portocaliului.

Violet

Violetul este considerat o culoare regală încă din perioada antichității, când doar persoanele înstărite își permiteau să cumpere obiecte purpurii (vestimentare și nu numai). 

Putem privi culoarea violet și dintr-o perspectivă spiritual-emoțională, în cadrul căreia este asociat cu misterul, curajul, dar și cu tristețea sau singurătatea.

Verde 

În general, asociem imediat verdele cu natura, cu viața, cu prospețimea, motiv pentru care tindem să-l valorificăm în amenajările interioare cu o atmosferă relaxante. Totodată, verdele este folosit și pentru amenajarea birourilor, fiind considerat o culoare care inspiră și sporește nivelul de productivitate.

Concluzie

După cum poți vedea, nu există asocieri standard între culori și stări de spirit. Deși asocierile anterior prezentate sunt frecvent întâlnite, și acestea pot să difere de la o persoană la alta, pentru că fiecare dintre noi are propriile experiențe și propriile… „amintiri cromatice”. Totodată, fiecare cultură are propriul „univers cromatic”, astfel că tindem să preluăm perspectivele asupra culorilor ale modelului cultural cu care suntem obișnuiți. Și, chiar și așa, tot este posibil ca perspectiva personală să difere, mai mult sau mai puțin, de perspectiva propriei culturi.

Așadar, putem spune că psihologia culorilor este un concept pe cât de complex, pe atât de versatil și fascinant: diferențele de perspective personale asupra unei culori pot stârni discuții chiar interesante.

Adelina Bălan