Oamenii iubesc bârfa! Discuțiile despre alții sunt mult mai interesante decât cele despre noi înșine sau despre oamenii prezenți. Parcă ne putem spune părerea sinceră doar atunci când nu-l privim în ochi pe celălalt. Ți s-a întâmplat? Gândește-te la bârfele de la locul de muncă.
De câte ori nu te-ai trezit în discuții despre colegul leneș sau despre cel lăudăros? Poate nu ai spus nimic și doar i-ai ascultat pe ceilalți, însă când a venit vorba de șef? Atunci ai reușit să păstrezi tăcerea?
De ce bârfele la locul de muncă sunt o problemă?
În primul rând, bârfele scad productivitatea și îți schimbă comportamentul la birou. Pe de altă parte, discuțiile despre ceilalți când ei nu sunt prezenți creează o stare de neliniște.
- „Oare și despre mine vorbesc așa când nu sunt prezent?”
- „Despre mine ce zic când lucrez de acasă?”
- „Dacă nu vin la birou o zi, ce vor spune atunci despre mine?”
- „Ce defecte găsesc colegii la mine și nu mi le spun în față?”
Ca angajat începi să pui la îndoială orice auzi și astfel atmosfera se transformă într-una și mai stresantă. Încrederea dispare ușor, ușor, până în punctul în care nu te mai simți în siguranță la birou. Ți s-a întâmplat? Ai trăit un astfel de moment la locul de muncă?
Când cineva se plânge despre un coleg, îi provoacă și pe ceilalți să facă la fel. Brusc toți își amintesc un lucru mai puțin plăcut despre victimă. Ai observat asta? Ce poți face pentru a scăpa din acest cerc vicios?
7 sfaturi pentru a trece peste bârfele de la locul de muncă
1. Nu pune gaz pe foc
Alege să fii transparent față de colegii tăi. Dacă ceva te-a suprărat la un coleg, mergi la el și spune-i ce simți. Poate ți se va părea banal, însă acest mic gest te scapă de gândurile nefolositoare.
Când ești în pauză la cafea, iar colegii tăi încep o discuție despre cineva care nu este la birou, oprește-i. Nu te rușina și nu continua conversația. Îndrumă-i să-și rezolve problemele cu persoana în cauză. Cineva trebuie să preia inițiativa în ceea ce privește bârfele la locul de muncă. De ce nu ai fi tu acela?
2. Fii un exemplu
Bârfele se răspândesc ca ciupercile după ploaie dacă oamenii participă la discuție. Poate nu știai, însă și faptul că le asculți te face complice. Fii un exemplu pentru ceilalți și oprește acest obicei. Până la urmă, are cineva ceva de câștigat de pe urma lui?
Data viitoare când se naște o astfel de discuție, concentrează-te pe cei ai de făcut sau schimbă subiectul. Pur și simplu anunță că nu ești interesat să afli detali. Oferă-le un subiect mai bun.
3. Invită oamenii la o discuție
Fie că ești sau nu manager de echipă, provoacă oamenii să vorbească față în față. Dacă nu primești suport din partea grupului, cere ajutorul superiorului tău. Așezați-vă în cerc, beți o cafea și vorbiți lejer despre impactul pe care bârfele la locul de muncă îl au. Dacă observi că există tensiuni între colegi, poți apela oricând la un specialist care să participe la discuție. Cum ar fi ca această pauză de povești să devină o rutină? Gândește-te la asta.
4. Vorbește întâi cu bârfitorul șef
Dacă a fi un exemplu și discuțiile de grup nu ajută la îndepărtarea obiceiului prost, vorbește cu vinovatul. Mereu există o persoană de la care a plecat discuția. Trage-l de mânecă și purtați o discuție sinceră despre comportamentul lui. Explică-i cum pot fi afectați colegii de acțiunile și vorbele sale.
5. Fă din bârfă un compliment
De cele mai multe ori un obicei moare atunci când se naște altul. Încurajează-ți colegii să vorbească fumos unii despre ceilalți. Folosește jocul pentru a scoate complimentele din gura lor. Uite o idee! La următoare ședință îi poți pune să noteze un lucru de îmbunătățit și trei de lăudat despre fiecare coleg prezent. Pune-i să le citescă cu voce tare, s-ar putea să fii surprins de reacții. În orice caz, va fi un progres demn de laudă.
6. Zero toleranță
Unele companii au în lista de reguli: zero toleranță la bârfă. Ce înseamnă asta? Oricine spune ceva ce poate afecta negativ un coleg din firmă este sancționat. Ești prins cu bârfa, ți se scade din salariu. Ți se pare dur? Poate că este, poate că nu, însă pentru bunăstarea grupului este o regulă benefică.
7. Documente peste documente
Pe lângă politica de toleranță zero, notează și arhivează toate plângerile. Nimic nu trebuie lăsat să treacă fără a fi îndosariat, iar mai apoi discutat. Orice sancțiune dată trebuie să aibă ceva la bază.
Simți că cineva este afectat de bârfele de la locul de muncă? Notează! Discută cu victima și întocmește un raport. Când ai destule dovezi, dacă nu ești tu în funcția de conducere, mergi cu ele la superiorul tău. Propune-i să aveți împreună cu vinovatul o discuție de început.
Orice se poate rezolva cu o discuție unu la unu. Fie că alegi sau nu să crezi asta, încearcă singur și convinge-te!