Astăzi, inteligența emoțională este o calitate din ce în ce mai căutată în rândul angajaților. Mai mult, unii dintre cei mai buni lideri au un nivel dezvoltat de inteligență emoțională. De altfel, lucrurile s-au schimbat destul de mult, odată cu introducerea conceptului de „inteligență emoțională”, iar în acest context, apare tot mai des întrebarea: ce tip de inteligență este mai important?
A fost „detronat”, oare, IQ-ul de inteligența emoțională (EQ) sau inteligența cognitivă rămâne un factor esențial al succesului – academic, profesional și nu numai? Sau, mai degrabă, cele două tipuri de inteligență sunt complementare?
Dacă ți-ai pus astfel de întrebări, sperăm că articolul de azi te va ajuta să-ți formezi o perspectivă de ansamblu asupra acestui subiect.
Pentru început, este important să știi că unele persoane susțin că IQ-ul este, în continuare, semnificativ mai important decât EQ-ul, în timp ce alți experți consideră că inteligența emoțională nu poate fi scoasă din discuție atunci când vorbim despre succes.
Ce este IQ-ul și de ce este important
Coeficientul de inteligență (IQ) se referă la abilitățile cognitive ale unei persoane, precum: capacitatea de a rezolva probleme, capacitatea de a înțelege idei abstracte, capacitatea de a folosi corect limbajul, capacitatea de a memora și de a învăța.
Coeficientul de inteligență se măsoară cu ajutorul testelor standardizate, prin care se analizează abilitățile cognitive anterior menționate. Valorile obținute pot să difere de la un test la altul.
Inițial, s-a crezut că IQ-ul este un factor fundamental care garantează succesul, în special în plan academic și profesional, unde capacitatea de a rezolva probleme, de a folosi corect limbajul sau de a învăța este, într-adevăr, importantă.
Cu toate acestea, odată cu apariția conceptului de „inteligență emoțională”, unii experți au punctat faptul că abilitățile cognitive, deși importante, nu sunt suficiente pentru asigurarea succesului și că inteligența umană este, în esență, mult mai complexă.
Așadar, ea trebuie privită dintr-o perspectivă mai amplă – iar aici a intervenit conceptul popularizat de Daniel Goleman: „inteligența emoțională”.
Ce este EQ-ul și de ce este important
În linii mari, inteligența emoțională are 5 componente: autocunoașterea, stăpânirea de sine, empatia, abilitățile sociale și motivația.
Cu alte cuvinte, o persoană cu un EQ ridicat este conștientă de propriile emoții – atât de cele pozitive, cât și de așa-numitele „emoții negative” – și, mai mult decât atât, poate să și le gestioneze, inclusiv în situații de criză (într-o situație conflictuală, de pildă).
De asemenea, poate identifica ușor emoțiile persoanelor cu care intră în contact și își adaptează „discursul” în funcție de acestea. Nu în ultimul rând, o persoană inteligentă din punct de vedere emoțional are capacitatea de a găsi înlăuntrul său resursele necesare pentru îndeplinirea obiectivelor propuse – adică își valorifică „motivația intrinsecă”.
Am detaliat toate aceste trăsături în articolul Ce este inteligența emoțională și cum putem s-o dezvoltăm, așa că te invităm să citești articolul, pentru a aprofunda tema.
De ce este inteligența emoțională atât de importantă? De ce a devenit din ce în ce mai căutată pe piața muncii? De ce se spune că liderii de succes sunt persoane cu un EQ ridicat?
Ei bine, dacă luăm în considerare componentele anterioare și le aplicăm, de pildă, în mediul business, putem spune că un lider care își cunoaște foarte bine atât calitățile personale și profesionale, cât și părțile unde mai are de lucrat, care intră în contact cu propriile emoții și le gestionează sănătos (de pildă, își poate controla furia când întâmpină provocări), care dă dovadă de empatie în relație cu angajații/partenerii și comunică eficient are șanse mari de reușită și este perceput adesea drept o persoană care inspiră și îi motivează pe ceilalți.
IQ vs. EQ. Diferența dintre cele două tipuri de inteligență
În timp ce IQ-ului se concentrează în jurul abilităților cognitive, EQ-ul vizează latura emoțională a unei persoane – latură pe care se pune din ce în ce mai mult accent. Doar dacă analizezi, în linii mari, anunțurile de angajare, vei vedea, în rândul cerințelor: „spirit de lucru în echipă”, „bune abilități de comunicare”.
Cu toate acestea, când apare în discuție întrebarea „Ce tip de inteligență este mai important?”, poate că ar fi indicat să nu ne orientăm către unul singur. Nu putem elimina din discuție inteligența cognitivă – care rămâne, în continuare, un factor esențial, dar nu arhisuficient -, așa cum nu putem să minimizăm sau să excludem rolul inteligenței emoționale. Am putea să le privim, mai degrabă, ca fiind complementare.
Totodată, ar fi indicat să ținem cont de faptul că, deși inteligența emoțională este tot mai căutată, anumite joburi pot presupune un nivel de inteligență emoțională mai ridicat decât altele – de exemplu, abilitățile de comunicare sunt o condiție esențială pentru un om de succes care lucrează în domeniul vânzărilor.
Gând de final
Așadar, în loc să ne concentrăm asupra unui singur tip de inteligență, am putea privi inteligența umană ca fiind mult mai complexă. Mai mult decât atât, în contextul în care inteligența emoțională este tot mai căutată și ne poate ajuta enorm nu doar în sfera profesională, ci și în cea personală, putem lua în considerare tehnicile de dezvoltare a acesteia, printre care amintim: ascultarea activă, respectarea limitelor personale și pe ale celorlalți, gestionarea feedbackului constructiv,
îmbunătățirea abilităților de comunicare.
Adelina Bălan