Persuasiunea înseamnă mai mult decât să ai răspunsurile corecte. De fapt, este vorba despre stabilirea credibilității tale, precum și despre cunoașterea și conectarea cu publicul tău. Autorul Bob Burg, care a scris cartea „Arta persuasiunii: a câștiga fără intimidare”, după ce a studiat unii dintre cei mai de succes bărbați și femei din istoria modernă, a observat câteva caracteristici comune.
Fiecare dintre acești câștigători ai vieții avea o dorință arzătoare, cuplată cu o mare creativitate și o credință totală și de neclintit în misiunea sau cauza lor. Dar mai exista ceva, mai presus de toate acestea. Surpriză! Toți erau persuasivi.
Arta persuasiunii: Învăță abilitățile de care ai nevoie pentru a convinge eficient
Se spune că cel mai bine oamenii înțeleg și rețin un concept/o informație dacă este povestită. Dacă ni se dă un context similar celor din viața noastră, mintea înmagazinează mult mai rapid ce i se zice. Sau cel puțin așa spun marii vorbitori în public, care folosesc acestă practică recurent când sunt pe scenă. Așadar:
Ți-ai pregătit prezentarea PowerPoint, costumul cel bun și cravata norocoasă (asta dacă ești domn, altfel probabil ai căutat cea mai faină și simplă roche, la care ai pus pantofii stiletto clasici).
Întreaga firmă este cu ochii pe tine. Ești pe cale să te angajezi în sarcina herculeană de a-ți convinge colegii să investească o cantitate mare de timp, bani și efort în abordarea a ceea ce credeți că este o oportunitate uriașă pentru creșterea companiei.
Te simți încrezător pentru că ai deja câteva săptămâni bune de cercetare în geantă. Ești sigur că propunerea ta va duce la un mare câștig pentru companie. Dar după ce ai explicat drumul prin ultimul slide și ai răspuns la o serie de întrebări, este clar că echipa ta nu este nici pe departe convinsă că planul tău este cursul corect de acțiune.
Ce a mers prost?
Arta persuasiunii: Învăță abilitățile de care ai nevoie pentru a convinge eficient
O parte esențială în a fi un lider eficient este capacitatea de a-ți convinge echipa să ia anumite acțiuni sau să accepte decizii executive. Asta chiar dacă par a fi unele controversate. Pe măsură ce tot mai mulți mileniali se alătură forței de muncă, a stăpâni arta persuasiunii va deveni indispensabilă.
Această generație tânără a fost crescută să pună la îndoială totul – chiar și (și poate mai ales) figuri de autoritate. La locul de muncă, milenialii vor acorda respect figurilor de autoritate, dar numai dacă simt că merită acest lucru. Cu alte cuvinte, faptul că ai titulatura de CEO, CFO sau oricare alta, nu-ți mai oferă nicio garanție. Pe scurt, va trebui să-ți convingi angajații mileniali, în special, să susțină noile inițiative.
Așadar ce a mers prost? Nu ai punctat în discursul tău elemente care să-ți ofere credibilitate, apartenență la grup, respect și, poate, mai presus de toate, nu ai creat o pune emoțională între tine și audiență. Fără emoție reală, fără poveste, nu-i poți atrage de partea ta.
Poate din acest motiv mulți lideri consideră „arta persuasiunii” o abilitate dificilă de stăpânit. Stop! Nu trebuie să fie. În lucrarea sa fundamentală despre arta persuasiunii pentru liderii de afaceri, cercetătorul de știință Dr. Jay A. Conger a redus jocul de persuasiune la patru pași simpli:
- Credibilitate,
- Teren comun,
- Dovezi
- Conexiune emoțională.
Odată ce stăpânești acești patru pași, îți vei putea convinge audiența, fie ea mai tânără sau nu, să te urmeze.
Arta persuasiunii: Învăță abilitățile de care ai nevoie pentru a convinge eficient
Rămâi alături de noi pentru a afla ce înseamnă fiecare pas și cum anume arată ei în practică. Foarte curând vom posta unul sau două articole și despre asta. Poate la momentul la care citești asta sunt deja publicate, deci nu strică să cauți arta persuasiunii pe site.
Dacă vrei să înțelegi mai multe despre arta de a vinde și mai cu seamă despre cum să-ți faci un discurs convingător, urmărește episodul 093 din podcastul Fain & Simplu, cu Andrei Dunuță. Este un adevărat curs de atingerea succesului, gratis, util, atotcuprinzator.