Site icon Fain si Simplu

Ce este un freelancer și cum poți să devii liber profesionist

sursă foto: Dreamstime

Iei tot mai în serios ideea de a deveni freelancer. Doar când te gândești la zilele în care poți pleca să lucrezi de la munte, de la mare sau dintr-o țară exotică, la flexibilitatea maximă de care vei profita din plin, la faptul că vei fi propriul tău șef, te entuziasmezi și mai tare. Într-adevăr, să fii freelancer îți poate aduce o mulțime de beneficii – precum flexibilitatea sporită, din ce în ce mai căutată pe piața muncii -, însă implică și foarte multe responsabilități.

Așadar, înainte de a lua decizia de a deveni freelancer, este esențial să înțelegi, măcar în linii mari, ce presupune, mai exact, acest lucru: care sunt avantajele vieții de liber profesionist, dar și ce trebuie să faci, ca să ai parte de ele.

Înțelegând foarte bine atât beneficiile, cât și responsabilitățile, îți poți face o părere de ansamblu și-ți poți da seama dacă viața de liber profesionist ar fi sau nu o alegere potrivită pentru tine, pentru stilul tău de lucru, pentru viziunea ta asupra muncii și asupra responsabilităților.

Deși nu putem acoperi întreg subiectul, noi ți-am pregătit un ghid practic despre freelancing. În articolul de azi îți explicăm ce este un freelancer și cum poți să devii liber profesionist. Bineînțeles, îți prezentăm și cele mai importante avantaje ale vieții de liber profesionist, precum și „costurile” acestor avantaje: sau, mai bine spus, responsabilitățile pe care trebuie să le duci la bun sfârșit. 

Ce este un freelancer

Un freelancer (liber profesionist) este un specialist care prestează, contra cost, anumite servicii (de IT, de marketing, de social media etc.) – de regulă, pentru mai mulți clienți. Sigur, lucrând pe cont propriu, freelancerul trebuie să aibă o mulțime de abilități: el este cel care își caută clienții (mai ales la început, când își formează reputația pe piață), el este cel care se ocupă de brandul personal (pe rețele de socializare, de pildă), dar și de unele aspecte administrative (contabilitate, facturi etc.)

Prin urmare, luând în calcul toate aspectele anterior menționate, un liber profesionist trebuie să investească, de fapt, mult mai mult timp în businessul personal, pe lângă cel dedicat prestării efective a serviciilor în care este specializat. 

Desigur, odată cu creșterea câștigurilor financiare, acesta își poate permite să apeleze la alți specialiști din domeniu: de pildă, poate colabora cu un fotograf pentru realizarea fotografiilor pentru brandul personal, cu un specialist IT care să se ocupe de site-ul său etc.

Cu toate acestea, trebuie menționat faptul că, încă de la început, un liber profesionist obișnuiește să investească în serviciile altor specialiști sau în diverse aplicații/tool-uri care îl ajută în activitatea sa: de pildă, cumpără un abonament lunar la o aplicație de facturare sau apelează la un specialist în web design pentru realizarea site-ului pentru businessul personal. 

Beneficiile vieții de liber profesionist

După cum am spus, fiecare beneficiu vine cu un cost: implică o anumită responsabilitate. Așadar, pentru a avea o imagine realistă asupra vieții de liber profesionist (indiferent de domeniul în care îți propui să activezi), îți vom prezenta, pe lângă avantaje, și responsabilitățile/sarcinile pe care e bine să le ai în vedere, ca să știi cam cum stă treaba în realitate.

Acestea fiind scrise, iată principalele beneficii pe care ți le poate oferi viața de liber profesionist: 

Program flexibil

Probabil unul dintre cele mai căutate beneficii pe piața muncii, flexibilitatea te poate ajuta să găsești echilibrul între viața personală și viața profesională și să-ți formezi un program cu care să te simți confortabil. 

Nu e musai să lucrezi de la 9 la 17 – intervalul orar cel mai des întâlnit astăzi. 

Nu e musai să lucrezi în fiecare zi câte 8 ore: de pildă, dacă într-o zi te trezești răcit(ă) și îți este foarte greu să te concentrezi, îți poți lua pauză și recupera în zilele următoare. 

Totodată, dacă se ivește o urgență personală (se sparge o țeavă în casă sau trebuie să ajungi la medic), poți planifica taskurile profesionale, în așa fel încât să faci loc în program și celei personale.

Până aici, lucrurile sună foarte bine. Și totuși, ele prezintă parțial realitatea.

Da, ca freelancer, beneficiezi de mai multă flexibilitate, îți poți lua concediu fără să anunți superiorul (căci tu ești singurul tău „șef”), poți amâna un task, dacă a intervenit ceva important între timp.

Cu toate acestea, trebuie și să respecți deadline-urile, iar când amâni ceva/intervine o problemă, să te asiguri că schimbarea respectivă nu te împiedică să livrezi materialele la timp. Întârzierile – mai ales cele repetate – îți pot afecta serios reputația și pot duce la pierderea clienților, lucru pe care, cu siguranță, nu ți-l dorești. 

Astfel, flexibilitatea sporită vine la pachet cu responsabilitatea de a gestiona într-un mod eficient și ingenios timpul. Cu alte cuvinte, e esențial să înveți să-ți planifici programul – eventual, pe termen mediu și lung -, ca să livrezi bine și în timp util și, totodată, să nu ajungi la suprasolicitare.

De exemplu, dacă îți iei mai multe proiecte decât poți duce, există riscul să ajungi să lucrezi mai mult decât o faci ca angajat: 10-12 ore în fiecare zi. Pe termen lung, acest lucru poate deveni un factor de risc pentru burnout.

Recomandarea noastră este să ții cont de toate aceste aspecte. A fii freelancer înseamnă să fii o persoană extrem de organizată și disciplinată. Dacă ai deja aceste skill-uri, cu atât mai bine. Dacă lucrezi eficient doar când primești o planificare și detalii concrete legate de organizare, s-ar putea să te împaci mai bine cu rolul de angajat sau să fie necesar să te disciplinezi și să te formezi pentru rolul de liber profesionist. Uite, s-ar putea să-ți prindă bine următoarele articole:

Independență/autonomie

Dacă îți place să faci lucrurile pe cont propriu și vrei să ai mai multă libertate de decizie/de a acționa, află că freelancingul îți oferi acces la aceste beneficii. Sigur, contează să ții cont și de părerea clienților, însă, atunci când alegi să lucrezi cu clienți cu a căror viziune rezonezi și cu care ai un sistem comun de valori, astfel de lucruri vin de la sine. 

Să fii propriul tău șef poate fi un lucru grozav: tu decizi când îți iei zile libere, tu îți dai voie să lucrezi și în alte locuri decât acasă, tu decizi că astăzi îți permiți să ai o zi mai lejeră. Pe de altă parte, toate acestea implică o atenție maximă la detalii și, din nou, multă responsabilitate. 

Ce se întâmplă dacă astăzi lucrezi mai puțin? Reușești să livrezi la timp proiectul respectiv? Sau ce se întâmplă dacă îți iei prea multe proiecte? Nu care cumva ajungi în punctul în care te suprasoliciți – o perioadă îndelungată? Ce se întâmplă dacă alegi să lucrezi cu unii clienți cu care ajungi, de fapt, la concluzia că nu rezonezi? Iată doar câteva dintre întrebările pe care (ar trebui să) ți le pui când ești freelancer. Astfel, ori de câte ori iei o decizie pe cont propriu, trebuie să ții cont de o mulțime de detalii.

Posibilitatea de a te nișa

De obicei, cei mai buni freelanceri aleg să se nișeze și să ofere, astfel, cele mai bune servicii din domeniul lor. De exemplu, dacă îți propui să devii copywriter liber profesionist și să scrii pentru toate domeniile posibile – de la home & deco, la domeniul medical și construcții -, s-ar putea să ajungi la concluzia că nu e eficient: nici din punctul de vedere al costurilor, nici din punctul de vedere al resurselor de timp pe care le investești. 

Este normal să nu fii expert în toate și, în schimb, să stăpânești foarte bine anumite domenii/paliere. 

De altfel, e și indicat să te specializezi în anumite ramuri, să oferi doar câteva servicii esențiale (ținând cont, desigur, și de cererea de pe piață). Astfel, devii din ce în ce mai bun(ă) și îți construiești, în timp, o reputație pe piață. Livrând servicii de calitate superioară, vei beneficia de mai multe aprecieri și recomandări, lucru care îți va permite să ai și câștiguri financiare mai mari: pentru că îți vei permite să tarifezi în funcție de valoarea/calitatea pe care o oferi. 

Cum poți să devii freelancer

Crezi că bifezi toate „cerințele” pentru a fi un freelancer de succes și te gândești să-ți dai demisia chiar mâine? Ei bine, s-ar putea să nu se dovedească o alegere inspirată, mai ales dacă nu ai ceva bani deoparte. 

Orice început aduce cu sine provocări și, totodată, presupune anumite investiții, așa că este recomandat să ai un fond de economii destul de consistent (unii specialiști recomandă minimum 3 salarii economisite). 

Totodată, chiar dacă ți se pare că rolul de freelancer ți s-ar potrivi mănușă, în realitate, lucrurile pot sta diferit. Tocmai de aceea, este indicat să experimentezi viața de liber profesionist înainte de a decide să-ți dai demisia. 

Poți, de pildă, să-ți iei unul-două proiecte, pe lângă jobul actual – ai grijă, însă, să nu te suprasoliciți. Dă-ți câteva luni să te familiarizezi cu acest mod de lucru și să-ți dai seama dacă ți se potrivește sau nu. 

În cazul în care simți că asta e ceea ce vrei să faci și de acum înainte, poți să treci la freelancing full-time, mai ales că ai deja un bun punct de plecare: câteva proiecte care să-ți asigure o sursă de venit pentru început.

Pe de altă parte, dacă ajungi la concluzia că freelancingul nu e, în realitate, așa cum ți-ai imaginat, poți rămâne la jobul actual sau te poți orienta către altul, care ți se potrivește mai bine. 

Astfel, toată această perioadă de „probă” este doar în beneficiul tău. La final, s-ar putea să conștientizezi că nu rolul de angajat este problema pentru tine, ci faptul că nevoile ți s-au schimbat și ți-ar prinde bine o reconversie profesională. Am scris aici despre ce presupune reconversia profesională și despre cum te poate ajuta.

Ce faci mai departe, după perioada de probă, dacă decizi că vrei să fii freelancer full-time? Iată câțiva pași esențiali:

Fă-ți un plan

Asemănător unui plan de business, căci, în esență, a fi freelancer înseamnă a lucra la propriul business. 

În acest sens, stabilește, printre altele: 

Găsește clienți cu care rezonezi

Anuntă-ți prietenii, cunoștințele, rudele că ai luat-o pe calea freelancingului și spune-le ce servicii oferi. Fă-ți un site de prezentare, actualizează-ți profilul de Facebook, Instagram, LinkedIn, în așa fel încât să afle cât mai multă lume de activitatea ta. 

Indicat ar fi să creezi o pagină de Facebook/Instagram în scop profesional, unde să oferi și resurse gratuite celor care te urmăresc. Acest lucru îi va ajuta să înțeleagă mai bine cu ce te ocupi și, totodată, să aibă încredere că ai cunoștințe și aptitudini solide.

Înscrie-te pe grupuri de pe rețele de socializare dedicate freelancerilor/antreprenorilor. Aici poți găsi potențiali clienți cu care să colaborezi. 

Asigură-te, însă, că alegi proiecte pentru care să poți livra materiale de calitate. Asigură-te și că îți formezi un portofoliu de clienți cu a căror viziune rezonezi. Sigur, pot exista mici diferențe de opinie și e important să înveți să accepți și feedbackul constructiv

Livrează calitate

Pentru a-ți menține reputația și pentru a avea, pe cât posibil, un portofoliu de clienți stabili, asigură-te că livrezi de fiecare dată ceea ce ai promis. 

Respectă deadline-urile, înțelege nevoile clienților, exprimă-ți punctele de vedere, implementează feedbackul în timp util. 

Respectă-ți munca și clienții și, în felul acesta, vei primi și mai multe recomandări.

Sigur, nu uita că nu e o idee bună să îți asumi mai multe proiecte decât poți duce. În caz contrar, riști să te supraaglomerezi sau, din dorința de a livra tot ce ai promis, unele materiale să aibă o calitate mai slabă. 

Gând de final

Viața de liber profesionist are, fără doar și poate, o mulțime de avantaje deloc de neglijat, dar toate aceste avantaje implică responsabilități pe care ar fi bine să le iei în considerare. 

Cea mai bună variantă ar fi să testezi freelancingul, luând câteva proiecte pe lângă locul actual de muncă. Astfel, îți poți da seama dacă viața de liber profesionist e sau nu pentru tine și vei ști ce ai de făcut mai departe. 

Poate că vei conștientiza că a venit momentul să „devii propriul tău șef” sau, pe de altă parte, că ți se potrivește mai bine rolul de angajat, doar că e cazul să te orientezi către o altă companie/un alt domeniu de activitate.

Adelina Bălan

Exit mobile version