Numeroși angajați și freelanceri se bucură de flexibilitatea pe care le-o oferă regimul de lucru remote. Mai mult decât atât, mai ales cei care locuiesc în capitală sau în apropierea Bucureștiului privesc lucratul de acasă și ca pe o oportunitate de a economisi timpul pe care l-ar fi dedicat, în mod normal, drumului zilnic până la birou. Nu în ultimul rând, unele persoane care au început în pandemie să lucreze, pentru prima dată, de acasă caută în prezent joburi care să le ofere același beneficiu sau se orientează către companii care promovează sistemul hibrid.
Te regăsești și tu într-una dintre aceste descrieri și te bucuri din plin de avantajele pe care ți le oferă lucratul de acasă? Cu toate acestea, ți se întâmplă uneori să simți că nu ești destul de productiv(ă)? În unele zile termini programul de lucru mai târziu decât de obicei, din cauză că te-au distrat diverși factori externi, precum scrollatul pe rețelele de socializare?
Deși work from home oferă, într-adevăr, mai multă flexibilitate, poate necesita, din anumite puncte de vedere, mai multă responsabilitate sau, în orice caz, o mai bună gestionare a timpului.
În același timp, necesită și găsirea echilibrului între viața personală și viața profesională, pentru că există, printre altele, riscul să ajungi să verifici constant căsuța de e-mail chiar și după ce ai terminat programul de lucru. Mai mult, poți ajunge să dedici pauzele exclusiv sarcinilor casnice, precum spălatul rufelor sau ștersul prafului.
Găsirea acestui echilibru depinde de fiecare dintre noi și, deși nu există o rețetă universal valabilă, îți propunem 10 sfaturi practice care te-ar putea ajuta să-ți crești nivelul de productivitate, fără să ajungi, în schimb, să tai de pe listă timpul – esențial, de altfel – dedicat activităților personale.
Sfaturi pentru creșterea productivității, pentru cei care lucrează de acasă
Creează-ți o rutină personală de lucru
Așa cum am spus, nu există un mod unic de lucru. În timp ce unii dintre noi preferă să se apuce de lucru dis-de-dimineață (7-8 dimineața sau chiar și mai devreme), alții sunt mai eficienți începând cu ora 9-10.
Important este să găsești intervalul care se potrivește cel mai bine cu stilul tău de lucru. Sigur, pot exista și excepții de la regulă, precum diminețile în care trebuie să rezolvi anumite sarcini personale, așa cum sunt vizitele la medic.
Dormi suficient
Odihna suficientă și de calitate este un factor important pentru creșterea nivelului de productivitate și pentru menținerea stării de bine, motiv pentru care te încurajăm să-i acorzi un loc de cinste în rândul priorităților tale.
De asemenea, este indicat să-ți formezi o rutină de somn, adică să mergi la culcare și să te trezești mai mereu în jurul acelorași ore. Specialiștii recomandă să dormim, în medie, 7-8 ore/noapte, dar numărul necesar de ore poate să difere de la un individ la altul. Prin urmare, dacă simți că ai nevoie de 9 ore pentru a funcționa cât mai bine, încearcă să acoperi acest număr în fiecare noapte.
Îți recomandăm să citești articolul 3 trucuri pentru un somn odihnitor, pe care să le pui în practică.
Fă-ți un plan de lucru
Din nou, și acesta diferă de la o persoană la alta, precum și de la un stil de lucru la altul, de la un domeniu la altul.
Stabilirea unor obiective realiste te ajută, însă, să te organizezi mai bine. Acestea pot fi zilnice, săptămânale sau, dacă ai o perspectivă clară, pe termen lung, asupra sarcinilor de lucru, lunare/trimestriale.
Nu uita să stabilești obiectivele în funcție de priorități, să înveți să fii flexibil(ă) când situația cere acest lucru (de pildă, când apar urgențe) și să-ți faci un plan realist, eventual să-ți iei și anumite marje de eroare – necesare pentru situația în care anumite task-uri îți iau mai mult.
Amenajează un spațiu de lucru adaptat nevoilor și gusturilor tale
Pentru a intra mai bine în atmosferă, este indicat să-ți amenajezi o zonă de lucru – de preferat, nu în dormitor, însă dacă spațiul de care dispui nu e tocmai generos, atunci poți să creezi un colț de lucru chiar și în camera de dormit.
Asigură-te că găsești echilibrul între funcționalitate – dată în special de buna organizare a obiectelor – și design, care depinde de preferințele personale, precum și de stilul de amenajare regăsit în restul locuinței.
Valorifică, de asemenea, sursele de iluminat artificial, astfel încât să poți lucra fără probleme și în zilele înnorate, când se lasă seara sau când unele sarcini sunt mai migăloase și necesită o sursă de lumină suplimentară.
Din când în când, lucrează și din alte locuri
Uneori poate fi util să schimbi peisajul, mai ales dacă lucrezi exclusiv de acasă și simți, în unele zile, presiunea monotoniei. În astfel de momente, ai putea să-ți iei laptopul și să mergi în parc, într-o cafenea sau într-un alt loc în care să lucrezi în liniște.
Sigur, poți lua în calcul și varianta de a lucra dintr-un loc ceva mai îndepărtat de casă: dacă timpul îți permite, mergi pentru câteva zile la munte sau la mare.
Ia pauze… adevărate
Așa cum am spus încă de la începutul articolului, când lucrezi de acasă, există riscul să percepi altfel conceptul de „pauză” și să dedici timpul liber dintre sarcinile profesionale tot unor sarcini, doar că… gospodărești.
Sigur, e în regulă să te ocupi, câteodată, și de treburile casnice care nu suportă amânare, însă, dacă faci un obicei din a-ți dedica pauzele doar lor, ajungi, de fapt, să nu mai iei pauză, ci doar să alternezi task-urile profesionale cu cele casnice.
De aceea, îți recomandăm să înveți să te deconectezi din când în când. Pe lângă pauza normală pentru masă, dă-ți răgazul să stai tu cu tine, să vorbești cu cineva drag, să te relaxezi.
Fă mișcare
Fă o plimbare pe jos în parcul de lângă casă, câteva mișcări de stretching, ieși la alergat. Alege o activitate care îți antrenează trupul și mintea și care îți aduce bucurie. Fă din mișcare un obicei și include-l fie în rutina de dimineață, fie într-una dintre pauzele pe care le iei pe parcursul zilei.
Evită să petreci prea mult timp pe telefon
Sau pe tabletă sau orice alt dispozitiv electronic. Stabilește-ți niște limite clare, educă-te în acest sens. Folosește telefonul doar în măsura în care te ajută să rezolvi anumite sarcini. Evită, în schimb, să-l utilizezi în pauza de masă sau în cele de relaxare. În astfel de pauze, deconectează-te de la tehnologie și conectează-te la tine.
Respectă timpul dedicat activităților personale
Odată ce ai bifat tot ce ți-ai propus pentru ziua respectivă și programul de lucru s-a încheiat, dedică timp activităților personale: întâlnește-te cu prietenii, vorbește cu partenerul/partenera de viață, citește, fă mișcare, relaxează-te pur și simplu.
Deconectează-te de la e-mailul și chat-urile de muncă – altfel, riști să elimini de pe lista priorităților timpul pentru tine și pentru cei dragi și ajungi să transformi toate zilele în unele pur… profesionale și atât.
Fii blând(ă) cu tine
Integrarea obiceiurilor în rutina zilnică de lucru se face treptat.
Vor fi momente în care, poate, lucrurile nu vor funcționa așa cum ți-ai propus.
La început, te vei surprinde, poate, stând pe telefon în pauze, în loc să te deconectezi de la tehnologie.
Îți vei da seama că nu toate obiectivele pe care le-ai stabilit sunt, de fapt, realiste, tangibile.
Dă-ți voie să și greșești. Privește integrarea firească a obiceiurilor în viața ta ca pe o călătorie. A ta cu tine. Schimbările pe termen lung cer timp, responsabilitate și implicare zilnică.
Adelina Bălan